تعریف برندینگ چیست؟

برند شما صورت کسب‌و‌کار شماست و به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا کسب‌و‌کار شما را در هر رسانه‌ای تشخیص دهند. برندینگ (Branding) بخش اساسی برنامه‌ی بازاریابی است که شرکت‌ها، کسب‌وکارها و سازمان‌ها از آن برای تمایز خود از رقیبان استفاده می‌کنند. در این مطلب می‌خوانید برندینگ چیست و به اهمیت آن می‌پردازیم.

تعریف برند چیست؟

قبل از اینکه به سراغ اهمیت برندینگ و مراحل برند سازی برویم بهتر است به اصول اولیه و ابتدایی آن نگاهی بیندازیم. برند چیست؟

 

“برند ویژگی یا مجموعه‌ای از ویژگی‌هاست که یک سازمان را از سازمان‌های دیگر متمایز می‌کند. هر برندی به‌طور معمول از نام، عبارت تبلیغاتی، لوگو یا سمبل، طراحی، صدای برند تشکیل شده است. “

 

همچنین برند به تجربه کلی مشتری هنگام تعامل با یک کسب‌و‌کار مشخص، به‌عنوان خریدار، مشتری، فالوور شبکه‌های اجتماعی و غیره اشاره دارد.

برندینگ چیست؟

” برندینگ فرایند تحقیق، توسعه و به‌کارگیری یک ویژگی مشخص یا مجموعه‌ای از ویژگی‌ها برای سازمان است، به‌نحوی که مصرف‌کنندگان بتوانند برند شما را به محصولات یا خدماتتان ربط دهند. “

 

برندسازی بخش مهمی از استراتژی بازاریابی است، زیرا برندی که خوب بنا نهاده شده‌، بیان‌گر ثبات است و اعتماد مشتری را جلب می‌کند. برندسازی یک فرایند تکراری و مستمر است و نیازمند لمس قلب مشتریان و کسب‌و‌کارتان است. برندسازی به دلایل بسیاری مهم است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

برندینگ چه اهمیتی در کسب‌ وکار دارد؟

اهمیت برندسازی در تأثیری نهفته است که روی فرایندهای تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان باقی می‌گذارد. موقعیت یک برند در بازار بر خریدهای مصرف‌کنندگان و بازدهی کلی کسب‌وکار تأثیر خواهد گذاشت. برندسازی موفقیت‌آمیز می‌تواند به ایجاد یک کمپانی موفق یا حرکت کردن یک کمپانی موفق به سوی موفقیت‌های بزرگ‌تر کمک کند.

برندسازی مهم است چون می‌تواند :

1.    شناخت را افزایش دهد.

شناخت (Recognition) یعنی یک کمپانی در ذهن مصرف‌کنندگان قابل‌شناسایی می‌شود. برندسازی با استفاده از عناصری مانند لوگو و رنگ‌ها، به شکل‌گیری هویتی متفاوت از سایر محصولات و خدمات مشابه در بازار کمک می‌کند؛ همچنین، به یک برند در موفق شدن و برتری یافتن نسبت به رقیبانش یاری می‌رساند.

برند شما شاید یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های سازمانتان باشد. برندسازی به سازمان شما هویت می‌دهد، کسب‌و‌کار شما را به‌یادماندنی می‌کند، مصرف‌کنندگان را ترغیب می‌کند تا از شما خرید کنند، برندسازی بازاریابی و تبلیغات شما را پشتیبانی می‌کند و باعث افتخار کارکنانتان می‌شود.

2.    مشتریان جدیدی را جذب کند.

برندسازی قوی اثر مثبتی از خود به جای می‌گذارد و احساس ثبات داشتن و مورداعتماد بودن را در بین مشتریانی که به دنبال اعتبار در یک محصول هستند، برقرار می‌کند.

یک برند عالی تبلیغات دهان‌به‌دهان (Word-of-Mouth Advertising) را به شکل طبیعی پدید می‌آورد. این نوع تبلیغ یک استراتژی بازرگانی است که هیچ هزینه‌ای برای کمپانی ندارد، ولی مشتریان جدید بیش‌تری را جذب می‌کند.

3.    مشتریان موجود را حفظ کند.

بعد از تأسیس یک برند خوب، برندینگ با ارائه‌ی کیفیت ثابتی که مصرف‌کنندگان انتظارش را دارند، به حفظ مشتریان موجود کمک می‌کند.

4.    ارزش کسب ‌وکار را بالا ببرد.

یک برندینگ موفق در خلال جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود، با افزایش قدرت و نفوذ کمپانی در صنعت خود، ارزش کسب‌وکار را بالا می‌برد. برندینگ به کسب‌و‌کار شما ارزشی می‌دهد که فراتر از محصولات یا خدماتتان است. برند شما چیزی است که مصرف‌کنندگان می‌توانند با آن ارتباط بگیرند و به آن احساس تعلق کنند.

5.    با مخاطب هدف ارتباط برقرار کند.

برندینگ از طریق مطالعه‌ی بازار و جمع‌آوری داده‌ها به شما کمک می‌کند تا با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنید و با داشتن ثبات و حضور، خود را به عنوان فردی حرفه‌ای در صنعت خود معرفی کنید. به‌راحتی قابل‌تشخیص بودن باعث تحکیم و عمیق‌تر شدن ارتباط با مصرف‌کننده می‌شود و ایدئال‌ها و ارزش‌های کمپانی شما را انتقال می‌دهد.

6.    عامل تعیین‌کننده‌ای برای مصرف‌کننده باشد.

هنگام تصمیم گیری برای خرید، برندسازی می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای برای مصرف‌کنندگان باشد. در یک نظر‌سنجی در سال ۲۰۱۵ تقریبا ۶۰٪ خریداران بیان کردند که فعالانه از برندهایی که می‌شناسند خرید می‌کنند و ۲۱٪ آن‌ها گفتند که محصولی را می‌خرند، چون برند آن را دوست دارند.

7.    پشتیبان تلاش‌های شما باشد.

برندسازی پشتیبان تلاش‌های بازاریابی و تبلیغاتی شماست. برند شما باعث می‌شود که تبلیغ شما با کمک بازشناسی توسط مشتریان و تأثیر‌گذاری بیشتر، که میوه برند شماست، قوی‌تر شود.

8.    باعث غرور و افتخار کارکنانتان شود.

وقتی برند شرکت خود را می‌سازید، نه‌تنها به کسب‌ و‌کار خود هویت می‌دهید، بلکه محیط کاری خوش‌نام و مورد احترامی را ایجاد می‌کنید. برند سازی قدرتمند کارکنان قدرتمندی را جذب می‌کند و باعث افتخار و غرور آن‌ها می‌شود.

 

برندهای قدرتمند به وسیله برندینگ خود را از دیگران متمایز می‌کنند. مؤلفه‌های محسوسی که در این فرایند مشارکت دارند عبارت‌اند از: لوگوی جذاب، عبارت تبلیغاتی زیرکانه، بیانیه اصیل و صدای برند واضح و رسا، اما برندهای باهوش بر تصویر کلی برند نیز متمرکز هستند. اگر بتوانید به قلب مخاطبان هدف و سازمانتان راه پیدا کنید، برند موفق به‌دنبال آن خواهد آمد.

یک پیغام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد